BG

Hos Foreningsvirke tager vi beskyttelsen af personoplysninger alvorligt. Her kan du læse, hvordan vi behandler og beskytter persondata i forbindelse med administration af ejerforeninger, grundejerforeninger, haveforeninger og andelsboligforeninger.

Dataansvar og databehandling

Foreningsvirke administrerer foreninger på vegne af vores kunder. Vores kunder, typisk foreningens bestyrelse, er dataansvarlige, mens Foreningsvirke er databehandler.
Der er indgået databehandleraftaler med alle kunder ifbm. indgåelse af administrationsaftalen. Aftalen sikrer, at Foreningsvirke kun behandler personoplysninger efter instruks fra den dataansvarlige og i overensstemmelse med gældende databeskyttelseslovgivning.

Formål med behandlingen

Vi behandler personoplysninger for at kunne levere administration, kommunikation og service i henhold til administrationsaftalen. Behandlingen sker for at kunne:

  • administrere foreningens økonomi, kontingenter, fællesudgifter og regnskaber
  • kommunikere med medlemmer, ejere, lejere og samarbejdspartnere
  • håndtere opkrævninger, betalinger og rykkerprocedurer
  • udføre lovpligtige indberetninger og følge bogførings- og foreningslovgivningen
  • understøtte den daglige drift, herunder håndtering af forbrugsdata, adgangsbrikker og vedligeholdelsesopgaver

Vi behandler kun de oplysninger, der er nødvendige for at opfylde vores opgaver, og vi sletter oplysninger, når de ikke længere er relevante.

Hvis vi på et tidspunkt ønsker at bruge oplysninger til et andet formål end det, de blev indsamlet til, vil du blive informeret og eventuelt blive bedt om at give samtykke.

Indsamling af oplysninger

Vi indsamler oplysninger på flere måder:

  • direkte fra dig, fx når du indtræder i foreningen, kontakter os eller udfylder formularer
  • fra offentlige registre, tidligere administratorer eller foreningens bestyrelse
  • fra eksterne samarbejdspartnere som forbrugsregnskabsfirmaer, håndværkere og revisorer

Ved brug af CPR-nummer eller andre følsomme oplysninger indhenter vi altid særskilt samtykke.

Kategorier af registrerede

Vi behandler personoplysninger om følgende grupper:

  • medlemmer, ejere og andelshavere (nuværende og tidligere)
  • lejere i foreningens ejendom (nuværende og tidligere)
  • bestyrelsesmedlemmer og suppleanter (nuværende og tidligere)
  • ansatte i foreningen, fx viceværter (nuværende og tidligere)
  • leverandører og samarbejdspartnere (nuværende og tidligere)
  • personer, der henvender sig til Foreningsvirke i sager relateret til foreningen

Kategorier af personoplysninger

De typiske oplysninger, vi behandler, er:

  • navn, adresse, telefonnummer og e-mail
  • medlemsnummer eller lejemålsnummer
  • oplysninger om boligen eller parcellen, herunder forbrugsdata, adgangsbrikker, klagesager og varslinger
  • betalingsoplysninger, herunder kontonummer, restancer og sikkerhedsstillelse

Vi kan også behandle følgende, hvis nødvendigt og oplyst af dig:

  • CPR-nummer (kun efter samtykke)
  • legitimation i forbindelse med krav efter hvidvaskloven
  • fødselsdato eller familiemæssige forhold, fx ved ejerskifte mellem ægtefæller
  • registreringsnummer på bil, hvis foreningen administrerer parkeringspladser
  • helbredsoplysninger i forbindelse med ansøgninger om særlige indretninger (kun med samtykke)

Som udgangspunkt behandler vi ikke følsomme oplysninger eller oplysninger om strafbare forhold. Undtagelsesvis kan det ske ved tvister, erstatningssager eller misligholdelse, hvor det er nødvendigt for at varetage foreningens eller Foreningsvirkes legitime interesser.

Retsgrundlag

Behandlingen sker på baggrund af følgende hjemler i databeskyttelsesforordningen:

  • artikel 6, stk. 1, litra b, opfyldelse af kontrakt
  • artikel 6, stk. 1, litra c, retlig forpligtelse
  • artikel 6, stk. 1, litra f, legitim interesse

I særlige tilfælde indhentes samtykke efter artikel 6, stk. 1, litra a, fx ved brug af CPR-nummer eller helbredsoplysninger.

Videregivelse af personoplysninger

Foreningsvirke videregiver kun personoplysninger, når det er nødvendigt for at opfylde vores opgaver eller for at overholde lovgivningen. Eksempler:

  • til foreningens revisor, advokat eller bestyrelse
  • til håndværkere og leverandører, der skal udføre arbejde for foreningen
  • til forbrugsregnskabsfirmaer i forbindelse med vand- og varmeregnskaber
  • til betalingsformidlere, fx Nets eller Mastercard, i forbindelse med opkrævninger
  • til offentlige myndigheder som Skattestyrelsen og kommunen ved lovpligtige indberetninger

Ved skift af administrator eller ejerskifte videregiver vi de nødvendige oplysninger til den nye part efter instruks fra den dataansvarlige.
Alle oplysninger anonymiseres, når det er muligt.

Foreningsvirke videregiver ikke personoplysninger til tredjelande uden for EU eller EØS. Hvis det på et tidspunkt bliver nødvendigt, vil du blive informeret, inden videregivelsen sker.

Underdatabehandlere

Foreningsvirke anvender underdatabehandlere til drift af it-systemer, hosting og økonomiløsninger. Disse kan omfatte leverandører af administrationssystemer, kommunikationsværktøjer og datalagring. Alle underdatabehandlere er kontraktligt forpligtet til at beskytte oplysningerne og må kun anvende dem til det formål, de er modtaget til.

Tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger

Foreningsvirke har indført en række tekniske og organisatoriske tiltag for at beskytte personoplysninger mod uautoriseret adgang, tab eller misbrug.
Tiltagene omfatter blandt andet:

  • adgangskontrol og logning
  • totrinsgodkendelse og kryptering af data
  • regelmæssige sikkerhedskopier
  • begrænset adgang for medarbejdere efter behovsprincippet
  • forbud mod brug af private lagringsmedier

Vores medarbejdere modtager løbende undervisning i datasikkerhed og håndtering af personoplysninger.

Opbevaring og sletning

Vi opbevarer personoplysninger, så længe det er nødvendigt for at opfylde formålet med behandlingen eller for at overholde lovgivningen.
Som udgangspunkt slettes eller anonymiseres oplysninger senest fem år efter, at foreningen eller medlemmet er ophørt som kunde, medmindre lovgivning kræver længere opbevaring.

Eksempler på dokumenter, der kan gemmes længere af hensyn til lovkrav:

  • kontrakter og aftaler
  • regnskabsbilag efter bogføringsloven
  • afgørelser og dokumentation i tvister

Sletning sker som udgangspunkt automatisk efter fastlagte interne procedurer.

Dine rettigheder

Du har følgende rettigheder i forhold til dine personoplysninger:

  • ret til indsigt i, hvilke oplysninger vi har om dig
  • ret til berigtigelse af forkerte eller ufuldstændige oplysninger
  • ret til sletning, hvis oplysningerne ikke længere er nødvendige
  • ret til begrænsning af behandling
  • ret til at gøre indsigelse mod behandling
  • ret til dataportabilitet, hvis du ønsker at få dine oplysninger udleveret i et struktureret format

Du kan udøve dine rettigheder ved at skrive til kontakt@foreningsvirke.dk. Hvis du mener, at vi behandler dine oplysninger i strid med lovgivningen, kan du klage til Datatilsynet, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby.

Ændringer til privatlivspolitikken

Vi opdaterer denne privatlivspolitik, når der sker ændringer i vores behandling af personoplysninger eller i lovgivningen. Den nyeste version findes altid på foreningsvirke.dk.

Kontakt

Foreningsvirke ApS
Kystvejen 37A, 8000 Aarhus C
CVR-nr.: 41411953
E-mail: kontakt@foreningsvirke.dk